Gesettled - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Emma Huizinga - WaarBenJij.nu Gesettled - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Emma Huizinga - WaarBenJij.nu

Gesettled

Door: Emma Huizinga

Blijf op de hoogte en volg Emma Huizinga

12 Oktober 2012 | Curaçao, Curaçao

Kon ta bai lieve familie en vrienden,

Na een heerlijke dag op Mambo beach afgelopen zaterdag, hadden we de smaak te pakken en zijn we zondag naar Kokomo beach geweest. Mooi snorkelen is het daar. Een strandje met veel locals en slechts 5 minuten rijden van ons huis, ideaal dus! We zullen hier waarschijnlijk ook nog wel eens naar de ‘’full moon’’ party gaan die hier elke maand wordt gehouden. Het schijnt een hele happening te zijn, we zijn benieuwd!

Maandag was het over met de vakantiestemming: vroeg opstaan om op tijd bij de opdrachtgever te zijn. Na een gezellige kennismaking, konden we dan écht van start gaan met ons onderzoek. We zijn goed van start gegaan en lopen (volgens onze planning) ondanks de opgelopen vertraging in Nederland goed op schema. Aangezien het hier nu herfstvakantie is en de scholen dus dicht zijn, hebben we nog geen kennis kunnen maken met de scholen,leerkrachten en kinderen. Maar dit staat voor aanstaande dinsdag gepland. De DOS (dienst openbare scholen) heeft 15 scholen verspreid over het hele eiland, dus dat beloofd een gezellige rit te worden met onze opdrachtgever en twee fysiotherapeuten tevens van de HAN, waar wij tijdens het onderzoek nauw mee samen zullen werken. Gezamenlijk zal er uiteindelijk een protocol voor gymlessen schrijven, waarbij wij ons op ergotherapeutisch gebied zullen richten op het sociaal emotioneel welzijn van kinderen in combinatie fysieke betekenisvolle activiteiten. Door dit protocol zullen er praktische handvaten geboden worden aan de (gym)leerkrachten, zodat er meer structuur ontstaat en de kwaliteit van de gymlessen verbeterd. Al met al moet dit bijdragen aan het einddoel van DOS: in 2016 de stempel ‘’healthy skools’’ hebben.

Na een lange ochtend op dinsdag gewerkt te hebben aan ons onderzoek, vonden we het in de middag tijd voor het strand. Van onze buren kregen we de tip om naar een strand te gaan gelegen bij een hotel waar we ‘’gratis’’ heen konden. Dit bleek achteraf toch niet zo ‘’gratis’’ te zijn als ze dachten. De bewaking vroeg zich heilig af wat wij kwamen doen, maar met onze mooiste glimlach hebben we het voor elkaar gekregen om van het strand gebruik te maken. De lokale bevolking is alleraardigst! Het voelt als ware luxe om na een ochtend lang achter de computer gewerkt te hebben om lekker te zwemmen in de zee en op het strand met een goed boek te liggen. Ook fijn voor de muggenbulten, die ontsmetten fijn in zout water. We overwegen om een grote waterfles (5.4 liter maarliefst) te vullen met zeewater en hier elke dag pootje in te baden, puur als ontsmetting. De prik die hierbij vrijkomt is toch écht prettiger dan de eeuwig durende jeuk.

Zoals beloofd werd het muggen verhaal nog vervolgd. Gisteren (woensdag) begon de dag vroeg en helaas niet met rozengeuren en maneschijn, nee met brandende benen en de EHBO. De verklaring: na in de morgen opgestaan te zijn, leek het net of mijn benen in vuur en vlam stonden. Nou is het hier warm, maar niet zó warm dat dat kan gebeuren. Het waren toch wéér die muggenbulten. Om een lang verhaal kort te maken, we zijn op de EHBO terecht gekomen waar ik een antihistamine prik heb gehad vanwege een allergische reactie op de muggenbulten. Drie uur later en 239 gulden armer waren we weer thuis, gelukkig had ik een goede chauffeuse bij me die me veilig heeft thuisgebracht. Mijn dankwoord gaat in dit verhaal daarom ook naar Zoë Fleuren. Het goede nieuws: ik ben nog springlevend, het mindere nieuws: die prik beïnvloede nogal mijn reactievermogen waardoor ik eerst een tijd heb liggen slapen. Ach een middagdutje op zijn tijd is best fijn, zo bleek ook hieruit. Aangezien het op 10-10 hier een feestdag is en er bijna geen huisartsen open waren (ja alleen aan de andere kant van het eiland waarvan we niet wisten hoe we daar moesten komen), was de EHBO de perfecte oplossing. De zwellingen zijn iets afgenomen, gelukkig is er weer een nieuwe lichting geweest gisteren dus begint het feestje weer opnieuw. Dit heeft tot gevolg dat ik hier in een lange broek met slofsokken zit, verklaren jullie me al voor gek? Ik mezelf wel, maar alles om de muggen weg te houden.
Om ons appartement echt eigen te maken, hebben we gisteren eens grondig schoongemaakt en dat was nodig ook! Na deze grote schoonmaak, waarbij de waterdruppels over mijn hele lijf liepen hadden we een welverdiende gezellige avond met de buren. Het goede leven dus!

Sommige weten het al, maar stroomuitval is hier eerder regel dan uitzondering. Op het eiland kampen ze met stroomtekort, waardoor de stroom overdag (regelmatig) wordt uitgeschakeld in de woonwijken. Was je van plan om op vakantie te gaan naar Curaçao, neem dan een hotel want daar gaat al onze stroom heen, die hebben dus nergens last van. Geen stroom betekend geen wifi, geen laptops die opgeladen kunnen worden en geen internet bronnen beschikbaar (waar wij toch wel voor een groot deel afhankelijk van zijn). Het resultaat: lege laptops en twee meiden die gezellig de stad in gaan om te lunchen. Van nood moet je nou eenmaal een deug maken!

Liefs vanuit Dushi Kòrsou,
Emma

  • 12 Oktober 2012 - 03:03

    Zoë:

    Als we nou ieder keer zo de stroomuitval kunnen doorkomen, hoor je mij niet klagen!
    We kunnen desnoods nog met onze laptops bij de Starbucks gaan zitten, ben jij ook weer blij;) xx

  • 12 Oktober 2012 - 10:02

    Karla:

    Ben trots op jullie, geef mij ook zo'n stroomuitval!!
    Goed opgelost.
    Xxx mam

  • 12 Oktober 2012 - 18:51

    Jessie:

    hey,

    sterkte met die muggen.

    Wel een leuk onderzoeksproject lijkt me zo. En me niet al te jaloers maken met al die stranden enzo he :p ik wil ooooooooook!!! Ga je nog met dolfijnen zwemmen op curacao ?

  • 12 Oktober 2012 - 21:17

    Emma:

    He jessica,

    thanks dat hebben we nodig. Onderzoeksproject is denk ik ook erg leuk. Hahah tuurlijk maken we je wel jaloers! We gaan ook nog met dolfijnen zwemmen ja:D xx

  • 12 Oktober 2012 - 22:43

    Jessie:

    Wist je dat dat 1 van mijn grootste wensen is zwemmen met dolfijnen op curacao. Bofkont, dan wik wel foto's zien he !!

  • 14 Oktober 2012 - 09:00

    Oom Philip:

    Hallo Emma. Dank voor je mail en Link naar deze site van je. Ik heb je mail gelijk voor Oma uitgeprint. Ze zal het heel leuk vinden dit allemaal te lezen. Wij gaan nu een een herstkleurenboswandeling maken met onze lieve 4 potige vriendin Benchy. Natuurlijk blij ik je nu volgen. Emma, geniet van alles en pas goed op jezelf, want er zijn mensen die van je houden. groeten van oom Hans en oom Philip

  • 15 Oktober 2012 - 17:32

    Emma:

    Dan moet je maar snel met ze gaan zwemmen Jessica! Ik heb het al eens eerder gedaan, maar de vriendin met wie ik ben heeft het voor haar verjaardag van mij en nog een andere vriendin gekregen dus ga ik met haar mee.

    Lieve oom philip,
    Bedankt voor u lieve bericht. Leuk dat u het aan oma hebt laten lezen. We doen voorzichtig, pas goed op mezelf en op Zoë.
    Liefs

  • 20 Oktober 2012 - 10:51

    Danielle En Willem :

    Ziet er lekker uit hoor....geniet er maar van meis en succes met alles daar!!! Liefs Willem en Danielle

  • 23 Oktober 2012 - 21:02

    Oom Philip:

    Hallo Emma. Net je laatste brief gelezen. Fijn dat jullie je daar al thuis voelen. Heb de verhalen gehoord van Oma en vond het fijn om je via de laptop te zien en te spreken. Hans vermaakt zich prima in Florida. Was 2 dagen in Key West en zag als bij toeval het schip waar hij volgende week een cruise mee gaat maken vanuit Los Angeles. Kus...x, oom Philip

  • 30 Oktober 2012 - 20:49

    Rini Van Der Hulst:

    Hoi Emma.
    Geniet van deze unieke mogelijkheid om stage te lopen op Curacao en meteen te kunnen genieten van dit prachtige eiland.
    groetjes,
    Rini (tante van Sjaak)

Tags: Zoë Fleuren

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Emma Huizinga

Actief sinds 21 Aug. 2012
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 10516

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 08 Januari 2013

Mijn eerste reis, Curacao!

Landen bezocht: