Bon Aña - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Emma Huizinga - WaarBenJij.nu Bon Aña - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Emma Huizinga - WaarBenJij.nu

Bon Aña

Door: Emma Huizinga

Blijf op de hoogte en volg Emma Huizinga

04 Januari 2013 | Curaçao, Curaçao

Kon ta bai lieve familie en vrienden,
Bon Aña (gelukkig nieuwjaar) allemaal!
Het aftellen is begonnen, de laatste dagen in het Caribische gebied voor deze periode zijn een feit.

Afgelopen week heeft in het teken gestaan van vakantie vieren, oftewel genieten van zon,zee en strand en het niets doen. Heerlijk!
Om toch nog een beetje actief en 2012 goed af te sluiten te zijn heb ik samen met mijn broer op 29 december de Christoffelberg beklommen. Het was een hele klim met veel steile stukken, maar het uitzicht was het waard. Werkelijk fantastisch!

Oudejaarsdag leek mij een mooie dag om mijn familie mijn favoriete strand te laten zien: playa Porto Marie. Daar aangekomen bleek dat dit strand dicht was, helaas. Daarom zijn we door gereden richting Willemstad waar we een heerlijke lunch hebben gehad aan het water bij de Emmabrug. Van horen zeggen wist ik dat oud&nieuw grootst wordt gevierd op Curaçao. Dit betekend dat het vuurwerk dat illegaal is in Nederland hier gerust afgestoken mag worden. Zelfs om 13.00 uur in de middag én midden door een winkelstraat langs een terras: ach waarom ook niet? We vielen dus met onze neus in de boter. Een miljoenklapper werd achter ons tijden de lunch uitgerold. Alsof dit niet genoeg was kwam er van de andere kant van de straat nog een miljoenklapper aan. Het kwam erop neer dat de hele straat bezaaid lag met een magaklapper welke ook de bocht om ging richting de drijvende markt. . Auto’s werden (nog net) stilgezet en de mensen op het terras werden (toch ook maar even) gewaarschuwd. Je raad het al, het was een goede klapper. Het resultaat: de straat was niet meer grijs maar rood, auto en winkelalarmen gingen af en huilende kinderen. Toch leuk dat we ‘’toevallig’’ naar Willemstad reden om dit mee te maken. Oudejaarsavond hebben we gevierd op de Emmabrug, wel toepasselijk ‘’Emma viert oud&nieuw op de Emmabrug’’. Nadat een cruiseschip om 23.00 uur onder luid gejuich van de mensen in de stad weg vaarde, lag het scheepsverkeer plat: de Emmabrug gaat niet meer open tot in de ochtend. Het was een gezellige bedoeling op de Emmabrug. Jong en oud, locals en toeristen kwamen met hapjes en drankjes om te genieten van het prachtige vuurwerk en dat was het. Een spektakel van 30 minuten, het was helder dus we konden zelfs het vuurwerk bij Hato (vliegveld) de lucht in zien gaan.

Gisteren zijn we naar de Serena Art Factory geweest, waar we een rondleiding kregen hoe ChiChi’s worden gemaakt. Ondanks dat ik hier al eerder was geweest, was het leuk om hier terug te zijn. Wederom waren vele nieuwe ChiChi’s gemaakt met nieuwe prachtige beschilderingen. Mijn ChiChi verzameling is nu ook helemaal compleet.

Vandaag was het toch echt tijd om al een beetje afscheid te nemen, onze auto die ons de afgelopen drie maanden trouwe dienst heeft bewezen heb ik vandaag ingeleverd. Ook heb ik vandaar een start gemaakt met het pakken van de eerste spullen, er staat namelijk nog een trip op het programma waarvoor ingepakt moet worden. Zaterdag 5 januari vlieg ik naar Bonaire om een goede vriendin op te zoeken. Zij zal t/m 5 mei hier verblijven voor haar studie en aangezien we elkaar anders driekwart jaar niet zouden zien, ga ik ‘’even’’ bij haar langs. Uiteraard heb ik hier veel zin in en ben ook erg benieuwd hoe Bonaire de afgelopen jaren is veranderd, het is namelijk bekend terrein voor mij aangezien ik hier in 2006 ben geweest.
Morgen staat er nog een dag Willemstad op het programma, winkelen en eten bij Marshe Bieu.

Maandagmiddag om 17.00 uur vertrek ik richting het koude (en toch enigszins vertrouwde) Nederland. Ik vertrek met een dubbel gevoel, mijn tijd hier op het eiland was fantastisch en ben blij met de mooie (levens)ervaringen die ik hier heb opgedaan. Aan de andere kant kijk ik ernaar uit om mijn vrienden en familie in Nederland weer te zien en terug te gaan naar mijn eigen stek in Nijmegen. Gelukkig vlieg ik niet alleen, mijn ouders en broer nemen me mee om zeker te weten dat ik terug kon naar Nederland. Ook een fijne verrassing: mijn lieve vriend staat in alle vroegte op me te wachten!

Ayo en veel liefs vanuit Curaçao, ditmaal voor de laatste keer!

Emma

• 05 Januari 2013 - 08:06

Wilna:

Hallo Emma,

Wat een heerlijk verslag weer!
    Zo te zien hebben jullie het de afgelopen weken heerlijk gehad. Super. Nog even Bonaire en dan terug naar basic. Helaas aan veel dingen komt een eind.
    Geniet nog lekker van je weekend daar in de zon.
    Groetjes aan de fam.
    Liefs Wilna

• 06 Januari 2013 - 17:28

Hans:

Hey Emma, zie nu je reisverslag , wat leuk, lekker zeg , zon zee strand en lekker eten, nou ja, wij komen ook weer aan de beurt.
    Ben net terug van mijn eerste wedstrijd zwemles, ja, gestopt met dansen en nu op wedstrijd zwemmen in Utrecht bij NAT UTRECHT, 24 februari zijn de clubkampioenschappen en zal ik mijn 1ste tijd gaan zwemmen voor de statistieken.
    Ga natuurlijk keihard trainen.
    Hoop je snel weer in NL te zien, groeten ook aan de rest van de familie,

liefs Oom Hans

• 06 Januari 2013 - 18:41

Rini Van Der HUlst:

Hoi Emma.
    Erg leuk om al je ervaringen te lezen.
    Goede terugreis en tot ziens in Soest. Vandaag was Sjaak hier, hij telt ook de dagen af hoor dat jullie elkaar weer in de armen kunnen sluiten.